Informatie

Dog pose

In Yoga bestaat geen competitie. Je gaat zonder forceren, met liefde voor jezelf en met ondersteuning en gebruik van hulpmiddelen steeds meer je eigen lichaam ervaren en voelen.

Martina Kuppler geeft de lessen.Je krijgt meer gevoel voor aanwezige spanningen in je lijf en leert hoe je die kunt loslaten. In de lessen wordt veel aandacht gegeven aan lichaamshouding, het opsporen en loslaten van blokkades, vrijer ademen en het evenwicht van kracht en souplesse. Tijdens de les krijg je de nodige persoonlijke aandacht om je meer in je eigen yogabeoefening te kunnen verdiepen.

Ze werkt op basis van haar opleiding Iyengar-Yoga (Hatha Yoga). Zorgvuldig en met toewijding geeft ze al ruim negentien jaar les en is inmiddels een ervaren docent.

“Ik ben in 1958 geboren in Duitsland en voltooide in München mijn studie sociale pedagogiek. Omdat ik het werken met hoofd en lichaam wilde combineren, volgde ik lessen in Aikido bij de Japanse Aikidomeester én arts Watanabe Sensei. Door Aikido raakte ik nog meer overtuigd van het belang van een juiste lichaamshouding voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Toen ik in Nederland in contact kwam met Iyengar-yoga werd mij meteen duidelijk, dat ik hiermee verder wilde gaan. Hier zag en voelde ik de mogelijkheid voor mijn verdere groei naar harmonie in lichaam en geest. Dit resulteerde in een driejarige lerarenopleiding aan het Iyengar-Center in Amsterdam, die ik in 1997 heb afgerond. Vervolgens ben ik een eigen yogapraktijk begonnen.”

Martina Kuppler
Martina Kuppler

Iyengar Yoga

Iyengar Yoga is genoemd naar de in 1918 in India geboren B.K.S. Iyengar. Deze vorm van hatha yoga karakteriseert zich door de correcte alignment en de fijnere details van de houdingen. Dat is nodig om lichaam en geest op elkaar af te stemmen. Bij Iyengar yoga maak je gebruik van hulpmiddelen zoals stoelen, blokjes, riemen en rollen. Dit maakt deze vorm van yoga geschikt voor iedereen: jong of op leeftijd, beginner of gevorderde, lenig of niet lenig. De oefeningen hebben als doel om kracht, uithoudingsvermogen en een correcte lichaamshouding te ontwikkelen. Hierdoor wordt uiteindelijk de balans tussen lichaam en geest hersteld.

Het ontbreken van deze balans kan bijvoorbeeld zorgen voor rug-, nek- en schouderklachten. Iyengar yoga kent veel speciale oefeningen waarmee je dit soort klachten met hulp van een vakbekwame leraar zelf kunt aanpakken.

De oefeningen vragen geduld en doorzettingsvermogen. Kun je dit opbrengen dan leer je steeds beter naar je lichaam te luisteren en zullen de houdingen een dieper effect hebben.

Boomhouding